Kdy začne oprava silnice ll/268 z Mimoně na hranice LK?

11.02.2018 06:38

Hned na začátku si v kostce řekněme, co všechno je potřeba absolvovat od uzavření smlouvy po první kopnutí do země. Je to především předprojektová příprava, projektová dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, projektová dokumentace pro vydání stavebního povolení a projektová dokumentace pro provedení stavby. Následuje pravomocné územní rozhodnutí, stavební povolení a zadávací řízení na dodavatele stavby. A to zdaleka nebylo vyjmenováno úplně vše.

Liberecký kraj takovouto smlouvu o poskytnutí projektové a inženýrské činnosti uzavřel dne 10. 9. 2015 s firmou AF-CITYPLAN s. r. o. s termínem dokončení 4. 9. 2016. Součástí rekonstrukce silnice ll/268 z Mimoně na hranice Libereckého kraje bylo i vybudování přeložky v místě současné nebezpečné zatáčky mezi Kuřívody a Dolní Krupou. A právě zde nastal problém. Během zpracování projektové dokumentace (od které se vše odvíjí, viz odstavec výše) pro stavební řízení a projednávání záměru s dotčenými orgány státní správy a při provádění inženýrské činnosti bylo zjištěno, že je potřeba zajistit souhlas vlastníka pozemku, tj. společnost Vojenské lesy a statky ČR s.p., s přesunem válečného hrobu č.13 (v evidenci válečných hrobů Ministerstva obrany ČR evidenční číslo CZE-5101-32551), který je umístěn na pozemku VLS a je v konfliktu se stavbou již zmíněné přeložky silnice II/268. Toto bylo oznámeno 2. 5. 2016 „Oznámením o přerušení prací“ na akci silnice ll/268 Mimoň – hranice Libereckého kraje; přeložka silnice ll/268.

Vojenské lesy ČR s.p. podmiňovaly poskytnutí souhlasu s přesunem válečného hrobu zárukou Libereckého kraje, že se nebudou finančně podílet na přesunu památníku a že nebudou hradit archeologický výzkum a s tím související náležitosti. Protože tyto skutečnosti nelze ani technicky, ani ekonomicky oddělit od původního zadání, bylo nutné uzavřít dodatek č. 1 ke stávající smlouvě a až do uzavření tohoto dodatku firma AF-CITYPLAN nemohla pokračovat na dopracování projektové dokumentace.

Rada Libereckého kraje na svém 10 mimořádném zasedání dne 25. 7. 2016 usnesením č. 1298/16/mRK schválila celkové financování přesunu tohoto památníku, finanční prostředky na tuto akci doporučila zařadit do rozpočtu Libereckého kraje na rok 2017. Zároveň s tímto dodatkem byly stanoveny nové termíny pro předání pravomocného stavebního povolení, a to do 260 dnů od nabytí platnosti tohoto dodatku, tj. 260 dní počínaje 20. 9. 2016, kdy byla Dohoda o narovnání, včetně dodatku č.1 zveřejněna v registru smluv.

Se samotným přesunem památníku, přesněji válečného hrobu zhruba o 10 m, souvisí také archeologický průzkum, který se musí podle Památkového zákona projednat s Archeologickým ústavem AV ČR v Praze, manipulaci s tímto evidovaným válečným hrobem může povolit pouze Ministerstvo obrany ČR.

Proč je válečný hrob v konfliktu se stavbou přeložky silnice ll/268? Předložený záměr přeložky je obousměrná dvoupruhová směrově nerozdělená pozemní komunikace kategorie S 9,5/70 doplněna o přidaný stoupací jízdní pruh pro pomalá vozidla. Šířka jízdních pruhů 3 x 3,50 m, šířka vodících proužků 2 x 0,25 m, šířka zpevněné krajnice 2 x 0,50 (v obloucích bez rozšíření, R≥250 m). Délka úseku silnice se stoupacím pruhem 1,38 km. Na navazujícím úseku před začátkem rozšířeni pro stoupací pruh s rekonstrukcí stávající silnice v délce 140 m. Celková délka přeložky silnice tedy 1,52 km. Tato přeložka měla úplně nahradit nebezpečnou zatáčku před Dolní Krupou, v nové stopě zářezem v přilehlém kopci a bude širší o stoupací pruh pro pomalá vozidla, a proto profil komunikace zasahuje až do míst, kde je u současné silnice, již zmíněný válečný hrob.

Se stavbou přeložky ll/268 mezi Kuřívodami a Dolní Krupou souvisí také dořešení inženýrských a technologických postupů, jako např. naložení s tisíci kubíky odtěženého materiálu z plánovaného zářezu v kopci, takové to klasické nerudovské „Kam s ním?“… a to vše posunuje termín zahájení rekonstrukce krajské širokorozchodné kolejky, zatím o rok, podle vyjádření zástupce KSSLK z prosince 2016 by se v dubnu roku 2018 mělo konečně kopnout do země. Uvidíme...

- Jaromír Mayer -